SAMEN NAAR EEN BLIJVEND RESULTAAT

Bel voor een afspraak

088 500 2070

Welkom bij onze blogs! We schrijven over alledaagse dingen of juist bijzondere momenten. 

Doe mij maar een grotere portie vezels

Een gezond voedingspatroon bevat veel voedingsvezels. De term ‘voedingsvezel’ verwijst naar een groep stoffen (uit planten) die voor de mens niet te verteren zijn. Dat betekent dat ze niet worden opgenomen in de dunne darm. Ze komen in zijn geheel aan in de dikke darm. Bronnen van voedingsvezels zijn: (volkoren)brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, groente en fruit, muesli en peulvruchten. Wat doen vezels?

Melk goed voor Elk??????

“Melk is goed voor elk”, dat is een slogan waarmee veel mensen zijn grootgebracht. Maar is dat wel zo? Sinds wanneer drinken mensen melk en voor wie is melk of melkproducten gezond? Geldt dat voor iedereen over de hele wereld? Of zijn er verschillen tussen mensen? En als dat het geval is, heeft dat dan een genetische achtergrond?  

Zout is een levensbehoefte

De Romeinen wisten het al: zout is een levensbehoefte. Men gebruikte vroeger zout als betaalmiddel. Zo kregen Romeinse soldaten namelijk niet betaald met geld maar met een portie zout. Dit noemden ze ‘salarium’ en daar komt ook ons woord salaris vandaan. Maar hoeveel heb je nodig? 

Een handje ongezouten noten per dag is goed, omdat…..?

In noten veel onverzadigde (de gezonde) vetten zitten. Het eten van noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol (deze zorgt voor dichtslibben van de bloedvaten). Ze hebben dus een beschermende werking tegen het krijgen van hart- en vaatziekten. Ook leveren noten belangrijke vitamines en mineralen zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer. Hierdoor zijn noten mooie vegetarische keuzes!